Ciljevi predmeta:
Stjecanje osnovnih znanja o fizikalnim metodama anlize koje se zasnivaju na optičkim i elektrokemijskim pojavama. Osposobiti studente da razumiju i primijene stečena znanja u praksi kod analize uzoraka vode i zraka
Opis sadržaja predmeta:
1. Tjedan: Analitički sustav. Pogreške u analizi.
2. Tjedan: Uzorkovanje iz okoliša. Obrada realnog uzorka za analizu.
3. Tjedan: Metode izolacije analita iz matrice: ekstrakcija čvrstom fazom, mikrovalna ekstrakcija, mikrovalna digestija.
4. Tjedan: UV/Vis/IR spektrofotometrija.
5. Tjedan: Primjena UV/Vis/IR spektrofotometrija u analizi okoliša
6. Tjedan: Rendgenske tehnike. Elektronska mikroskopija.
7. Tjedan: Atomska apsorpcijska spektroskopija (plamena, apsorpcijska, fluorescentna).
8. Tjedan: I kolokvij
9. Tjedan: Kromatografske metode: plinska, tekućinska, ionska, tankoslojna kromatografija.
10. Tjedan: Ionska kromatografija. Detekcijske metode u ionskoj kromatografiji.
11. Tjedan: Primjena ionske kromatografije u analizi okoliša
12. Tjedan: Metode analize u protoku (FIA, SIA)
13. Tjedan: Primjena metoda analiza u protoku u analizi okoliša
14. Tjedan: Elektroanalitičke metode - potenciometrija i potenciometrijski senzori, Primjena potenciometrijskih senzora u analizi okoliša
15. Tjedan: II kolokvij
Vježbe:
1. Mikrovalna digestija krutog/kapljevitog uzorka
2. Termalna digestija krutog/kapljevitog uzorka
2. Određivanje količine metala atomskom apsorpcijskom spektroskopijom
3. Određivanje količine ionskom kromatografijom
4. Određivanje količine potenciometrijski
5. Određivanje količine dušika po Kjeldahlu
Vrste izvođenja nastave:
predavanja, vježbe, laboratorij
Obveze studenata:
Praćenje rada studenata:
Pohađanje nastave, Kolokvij, Seminarski rad, Usmeni ispit
Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi:
- Povezati i primijeniti napredna znanja iz područja prirodnih i tehničkih znanosti, posebice kemijskog inženjerstva i inženjerstva okoliša u rješavanju znanstvenih, stručnih i općih društvenih problema.
- Rješavati inženjerske probleme znanstvenim pristupom povezivanjem stručnih znanja iz kemije, inženjerstva okoliša, kemijskog inženjerstva i inženjerstva materijala.
- Povezati stručna znanja kemije, kemijskog inženjerstva i inženjerstva materijala sa sviješću o utjecaju na društvo, gospodarstvo i okoliš.
- Planirati eksperimentalni rad u svrhu potvrđivanja postavljene hipoteze uzimajući u obzir ekonomsku i ekološku učinkovitost procesa.
- Koristiti napredne laboratorijske postupke i instrumentaciju za sintezu novih proizvoda, kreiranje održivih procesa te rješavanje problema onečišćenja vode, zraka i tla.
- Primijeniti različite analitičke tehnike, analitičke i numeričke metode i programske alate u kreativnom rješavanju inženjerskih problema nudeći održiva tehnološka rješenja.
- Optimirati cjelovite i održive tehnološke procese analizom i modeliranjem s ciljem postizanja minimalne količine otpadnih tvari, uz poštivanje strategije zatvorenog proizvodnog ciklusa.
- Planirati, provoditi i pratiti aktivnosti razvoja održivih složenih tehnoloških sustava i procesa.
- Identificirati i analizirati složenije probleme u tehnološkim procesima kemijske i srodnih industrija.
- Primijeniti alate, metode i norme za praćenje i procjenjivanje kvalitete procesa i proizvoda i njihovog utjecaja na okoliš, te utvrditi potencijalne rizike u tehnološkim procesima i pri razvoju proizvoda.
- Identificirati i diskutirati prednosti, nedostatke i ograničenja pojedinih metoda pripreme, sinteze, analize i obrade uzoraka u skladu s održivim razvojem i životnim ciklusom proizvoda i procesa.
- Samostalno organizirati vremenski plan rada i primijeniti opću metodologiju projektnog planiranja i upravljanja u poslovnom okruženju.
- Vrednovati tehnološke procese i proizvode sa stajališta visoke funkcionalnosti u različitim uvjetima rada i u industrijskom okruženju te utjecaja na okoliš
- Kritički analizirati, vrednovati i interpretirati vlastite rezultate uspoređujući ih s postojećim rješenjima dostupnima u znanstvenoj i stručnoj literaturi
- Pokazati neovisnost i pouzdanost u samostalnom radu te učinkovitost, pouzdanost i prilagodljivost u timskom radu.
- Prezentirati rezultate samostalnog i timskog rada u usmenom i pisanom obliku nestručnjacima i stručnjacima na jasan i razumljiv način
- Komunicirati sa znanstvenom i stručnom zajednicom te društvom u cjelini u nacionalnom i međunarodnom okružju.
- Razviti radnu etiku, osobnu odgovornost i težnju za daljnjim usvajanju novih znanja i vještina
prema normama inženjerske prakse
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (3-10 ishoda učenja):
1. Objasniti principe i mogućnosti primjene spektroskopskih tehnika u svrhu analize uzoraka vode i zraka
2. Objasniti i primijeniti metode priprave uzorka vode i zraka za kemijsku analizu
3. Primijeniti spektrometrijske metode analize u analizi uzoraka vode i zraka.
4. Primijeniti separacijske metode analize u analizi uzoraka vode i zraka.
5. Primijeniti načela validacije analitičkog postupka za analizu uzoraka vode i zraka.
|
- Fundamentals of Analytical Chemistry, 9th edition, , A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Brooks&Cole, SAD, 2014.
- Quantitative Chemical Analysis, 8th Edition, , D.C.Harris, W.H.Freeman and Company, New York, 2010.
- Principles of Instrumental Analysis, 6th edition, , F. J. Holler, A. Skoog, S. R. Crouch, Cengage, SAD, 2007.
|