Ciljevi predmeta:
Dati cjelovit uvid u metodu procjene životnog ciklusa (LCA) kao standardiziranog ekološkog alata za uspoređivanje različitih proizvoda i procesa s obzirom na njihov utjecaj na okoliš.
Opis sadržaja predmeta:
1. Tjedan: Okoliš: ekološki sustavi, izvori onečišćenja, antoprogeno onečišćenje, posljedice onečišćenja okoliša (ekološki ''bumerang'').
2. Tjedan: Održivi razvoj i ekološka politika.
3. Tjedan: Pravni sustav zaštite okoliša u svijetu i Republici Hrvatskoj.
4. Tjedan: Ekološki menadžment: pojam i misija. Sustavi upravljanja okolišem, ISO 14001.
5. Tjedan: Pristup ''Životni ciklus'': Razmišljanje o životnom ciklusu (Life Cycle Thinking (LCT); Life Cycle Initiative (LCI); Procjena životnog ciklusa - Life Cycle Assessment (LCA); Upravljanje životnim ciklusom - Life Cycle Management (LCM).
6. Tjedan: Standardizacija metode procjene životnog ciklusa: ISO 14040 i ISO 14044.
7. Tjedan: I kolokvij
8. Tjedan: Struktura LCA metode (1. dio).
9. Tjedan: Struktura LCA metode (2. dio).
10. Tjedan: Računalni programi (software) za LCA analizu - LCA analiza na odabranim primjerima (1. dio)
11. Tjedan: Računalni programi (software) za LCA analizu - LCA analiza na odabranim primjerima (2. dio).
12. Tjedan: Prednosti i nedostatci LCA pristupa. Odabrani primjeri.
13. Tjedan: Područja primjene LCA rezultata: dizajn za okoliš, poboljšanje proizvoda (tehnologije), strateško planiranje, marketing, snižavanje troškova.
14. Tjedan: Upravljanje znanjem u funkciji zaštite okoliša - misija obrazovnog sustava u zaštiti okoliša.
15. Tjedan: II kolokvij
SEMINAR: Seminar će se iskoristiti za dodatne analize i raspravu po obrađenim nastavnim jedinicama. Studenti će također dobiti individualne i grupne zadatke (projekte) koje će rješavati i prezentirati na seminaru.
Vrste izvođenja nastave: predavanja, samostalni zadaci, seminari i radionice
Obveze studenata:
Prisustvovanje predavanjima i seminarima u iznosu od 80 % ukupne satnice. Izrada samostalnih i zajedničkih zadataka (projekata) i njihova prezentacija. Aktivno sudjelovanje u nastavi.
Praćenje rada studenata Pohađanje nastave, Kolokvij, Projekt, ,Istraživanje, Referat, Seminarski rad, Pismeni ispit, Usmeni ispit, (Ostalo upisati)
Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi:
- Povezati i primijeniti napredna znanja iz područja prirodnih i tehničkih znanosti, posebice kemijskog inženjerstva i inženjerstva okoliša u rješavanju znanstvenih, stručnih i općih društvenih problema
- Povezati stručna znanja kemije, kemijskog inženjerstva i inženjerstva materijala sa sviješću o utjecaju na društvo, gospodarstvo i okoliš.
- Planirati eksperimentalni rad u svrhu potvrđivanja postavljene hipoteze uzimajući u obzir ekonomsku i ekološku učinkovitost procesa.
- Optimirati cjelovite i održive tehnološke procese analizom i modeliranjem s ciljem postizanja minimalne količine otpadnih tvari, uz poštivanje strategije zatvorenog proizvodnog ciklusa.
- Primijeniti alate, metode i norme za praćenje i procjenjivanje kvalitete procesa i proizvoda i njihovog utjecaja na okoliš, te utvrditi potencijalne rizike u tehnološkim procesima i pri razvoju proizvoda.
- Identificirati i diskutirati prednosti, nedostatke i ograničenja pojedinih metoda pripreme, sinteze, analize i obrade uzoraka u skladu s održivim razvojem i životnim ciklusom proizvoda i procesa.
- Vrednovati tehnološke procese i proizvode sa stajališta visoke funkcionalnosti u različitim uvjetima rada i u industrijskom okruženju te utjecaja na okoliš
- Kritički analizirati, vrednovati i interpretirati vlastite rezultate uspoređujući ih s postojećim rješenjima dostupnima u znanstvenoj i stručnoj literaturi
- Prezentirati rezultate samostalnog i timskog rada u usmenom i pisanom obliku nestručnjacima i stručnjacima na jasan i razumljiv način
- Razviti radnu etiku, osobnu odgovornost i težnju za daljnjim usvajanju novih znanja i vještina prema normama inženjerske prakse
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (3-10 ishoda učenja) :
1. Objasniti i povezivati pojmove održivog razvoja i ekološke politike
2. Definirati osnove zakonske regulative iz područja zaštite okoliša
3. Definirati više pristupa procjeni životnog ciklusa proizvoda
4. Izraditi i prezentirati jednostavni projekt zaštite okoliša
5. Primijeniti računalne aplikacije iz područja LCA metode
6. Primijeniti kreativno i kritičko razmišljanje pri evaluaciji rezultatat LCA metode.
|
- Handbook on Life Cycle Assessment: Operational Guide to ISO Standards, , J. Guinee, Kluwer Academic Publishers, New York, 2002., 2002.
- Environmental Assessment of Products, Volume 0,5, , H. Wenzel, M. Hauschild, L. Alting, Kluwer Academic Publishers, New York, 2002.
- Environmental management standards (The ISO 14000 family of standards), Quality management system standards (The ISO 9000 family of standards), scientific and technical papers of the subject area., , , , .
|